vineri, 13 februarie 2015

Cele patru feţe ale gradinii mele


Intrucat noi locuim la bloc, nu ne putem bucura de placerea de a avea o gradina in care sa poti cultiva plante si flori sau ceea ce-ti place, ori pur si simplu unde sa poti evada uneori, cand esti prea impovarat de gandurile zilnice.
Si de aceea, am ales sa transformam cele doua balcoane pe care - din fericire -  le avem, in doua mini-gradini sau gradinute, asa cum imi place mie sa le spun.

Intotdeauna mi-au placut florile, plantele dar din pacate, n-am avut niciodata suficient timp sa ma ocup de ele. Situatia s-a schimbat insa, de cand am ramas acasa si am mai mult timp pentru mine si pentru mica mea lume. Am inceput sa adun plante si flori si sa ma ocup mai mult de ele, incercand astfel sa recuperez timpul irosit.

 In primavara anului trecut am inceput "ofensiva florilor" din balcon. Mai précis, din cele doua balcoane. Bineinteles, in fiecare an obisnuiam sa plantez flori in jardinière de cum da primavara, dar cam atat. De data asta insa, am inceput sa ma interesez cu adevarat de ele, sa citesc cat mai mult, sa aflu cum sa le ingrijesc mai bine si sa-mi dau seama astfel ca de fapt au si ele viata lor. De ce n-as avea grija de ea, de vreme ce am atata timp liber si in plus, pot astfel sa dau un pic de farmec si de culoare locului in care traiesc?

Nu m-am hazardat la stiu eu ce plante exotice si greu de ingrijit; am flori destul de banale, comune, dar eu le iubesc ca si cum ar fi unice in lume. Mi-a parut bine ori de cate ori am cumparat o floare si mi-a parut nespus de rau, de fiecare data cand s-a intamplat sa pierd cate una.

Si uite-asa, treptat, gradinutele mele au prins viata si culoare, asa incat ne putem bucura de ele in fiecare anotimp.
De obicei, pe la sfarsitul lunii Martie si mai ales in Aprilie, incep sa plantez flori de primavara. Prietena mea Mariana, este cultivatoare de flori, asa ca in privinta locului de unde imi iau florile nu-mi fac griji. In plus mai cumpar flori si din alte parti, din pepiniere sau din florarii, chiar online, de fapt de oriunde vad ceva care imi place. De obicei am petunia in jardinière, caci nu sunt pretentioase, rezista cam la orice temperature si au un colorit deosebit de frumos. In cate-un an le combin cu muscate curgatoare, cu care se potrivesc de minune.

Anul trecut in Noiembrie, am plantat pentru prima oara bulbi, caci a fost o perioada de vreo doua saptamani deosebit de calduroase. Sper ca n-au inghetat din cauza gerului din Decembrie si-i vom vedea infloriti la primavara. Daca nu, am "contingentul" de rezerva, si-i voi replanta.  Bulbii, vreo suta la numar, au fost primiti in dar de la Gradina Bakker, cu ocazia unei comenzi pe care am facut-o la ei.

Si uite-asa, vremea a trecut si am vazut cum gradinutele mele isi schimba infatisarea treptat si capata diverse feţe.

Primavara, pe care abia o astept, sunt deosebit de colorate si de gingase, precum niste fluturi care acum isi deschid aripile. Floricelele necesita o atentie deosebita imediat dupa plantare si mai ales daca sunt schimbari de temperaturi specifice trecerii de la iarna la anotimpul cald.



Peste drum de noi este o scoala, in curtea careia sunt castani, tei si o multime de salcami. E o adevarata incantare sa-I vezi cum prind viata si infrunzesc, ba capata si "glas" datorita multitudinii de pasarele care-si au salasul acolo. In serile de sfarsit de primavara si inceput de vara, suntem pur si simplu ametiti de mirosul imbatator al florilor de castan si mai apoi, de tei.



Odata cu incalzirea vremii, incep sa scot si plantele din casa, in balcon. In balconul cel mic, unde salasluiesc "vecinii" nostri, obisnuiesc sa pun ficusul Benjamina care sta peste iarna in cea mai luminoasa camera. Se bucura si el de vremea calda si bucuria aceasta se vede imediat in verdele intens al frunzelor sale, care incep sa luceasca deja dupa o saptamana de stat afara.



Apoi vine vara si gradinutele capata o noua faţa... Florile sunt mari de-acum si nu poti decat sa te bucuri cand vezi cum petuniile si muscatele coboara in cascade peste marginile balcoanelor. Am scos deja si micul trandafir japonez afara si astept cu nerabdare sa-i vad primii muguri.
Vara, mai toate ghivecele pe care le am sunt afara, mai putin orhideele si alte plante care traiesc exclusiv in apartament. Ficusul a crescut "intr-un an cat altii in sapte" si are vreo 2 metri acum. Sta cu mandrete alaturi de Dracaena, care-a fost si ea candva pitica, dar acum aproape il intrece. A trebuit sa mut Dracaena in celalalt balcon, caci nu mai incapeau impreuna.




Si ce credeti, la ce foloseste frumosul meu ficus din balcon? Pai la ce altceva decat Pufilor, ca loc de joaca, de adapost de razele puternice ale soarelui de vara, ca ascunzatoare in micile si ghidusele lor jocuri zilnice. Deseori m-am furisat si i-am pandit la umbra jaluzelelor si m-am distrat vazandu-i cum dormiteaza ori cum se joaca prin frunzis.




Iar mai tarziu, cand toti merg la culcare caci se lasa seara, gradinutele capata o alta viata, o alta infatisare, alte culori.






Ziua, in balconul mare soarele e mult mai puternic, dar avem ac de cojocul lui, caci nu lasam niciodata florile nestropite la sfarsitul zilelor toride de vara. Astfel, ne putem bucura de coloritul lor vesel, pina la venirea toamnei. Am scos afara si bananierul (pe care daca mai creste, va trebui sa-l donam unei gradini botanice ;-) si ananasul, care e in elementul lui, mai ales atunci cand e canicula.






N-am avut ce face intr-o zi si-am aruncat niste seminte de rosii, in cateva vase pe care le aveam dosite prin balcon, fara sa ma gandesc prea mult la ceea ce fac. Cu siguranta nu va iesi nimic, mi-am spus si cand colo, ce sa vezi, c-au iesit o mandrete de tufe de rosii cherry, de ti-era mai mare dragul. Evident ca erau prea dese si au trebuit rarite, astfel incat, am bucurat cativa vecini mai norocosi, care au gradini in preajma. Doar ce era sa facem cu ele?





Ardeiul iute si plantele aromatice, se simt si ele cel mai bine vara, asa ca le-am scos si pe ele afara, sa se bucure de aerul cald.



In plus, am pus jardinière si la pervazul geamului de la bucatarie, asa incat sa ne bucuram ori de cate ori deschidem geamul.



Si-n cele din urma trece si vara si pe masura ce ne-apropiem de toamna, gradinutele ne lasa treptat sa le descoperim ce-a de-a treia faţa. Apar si verzele decorative, care asteapta cuminti sa ia locul muscatelor de pe pervazul de la bucatarie... ba si niste suculente mici dar rezistente, care sper eu sa faca fata mai tarziu si iernii. Hortensia pitica ce tine deocamdata companie verzelor, va pleca inauntru de indata ce se va lasa frigul.





A venit toamna, in sfarsit, cu minunatele ei culori! Pentru mine, e cel mai frumos anotimp si ma bucur in fiecare an sa-l revad.




Nimic nu se poate compara cu minunatia frunzelor ruginii, aproape moarte, cu coloritul si miresmele crizantemelor, caci acum e vremea lor.





Micul balcon si-a facut si el trecea in toamna, asa cum se cuvine. Petuniile care ne-au bucurat o jumatate de an cu frumusetea lor s-au dus, iar muscatele au fost si ele transferate in alta parte, pentru iernat. E prea frig deja pentru ele.
Nu stiu cat vor rezista plapandele panselute, dar n-am putut sa ma abtin cand le-am vazut feţele caraghioase si colorate, asa ca le-am luat acasa. Pufii au venit degraba si s-au simtit de-ndata, ca acasa. Ei se potrivesc de minune, cu absolut orice flori am avea in balcon.










Si-a venit finalmente si iarna, iar gradinutele ne-au aratat cea de-a patra faţa, una mai sobra si totusi delicata.  Si-au mai pierdut din colorit si frumusete, dar mie imi plac si-asa, fiindca stiu ca in curand vor prinde viata iarasi.







...si daca nu, oricum se gaseste cineva care sa le dea viata, oricat de rece, de inghetata si de morocanoasa ar fi coana Iarna :-)





6 comentarii:

  1. Ai multe plantute si se vede ca le ingrijesti cu drag :) Asa arata si balconul meu inainte de a ne muta la casa. Iti urez din suflet sa ti se implineasca visele si sa ai in viitor o gradinuta cat de mica !

    RăspundețiȘtergere
  2. Da, multumesc, mi-ar placea foarte mult. Deocamdata ma multumesc si cu atat, mai ales cand ma gandesc ca in urma cu 10 ani stateam intr-un apartament la parter, fara balcon...

    RăspundețiȘtergere
  3. Era aproape imposibil daca scri asa frumos sa nu iti placa si florile,lucrurile astea fara mult suflet nu se fac.Este prima primavara decand am si eu gradina si in fiecare saptamana plantez cate o floare sau planta aromatica noua.Mi-as dori sa am si timp mai mult pentru asta.Cred ca ai deschis pofta de a cumpara flori si altora dupa ce iti citesc articolul.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Multumesc frumos pentru aprecieri! Florile ne fac intotdeauna viata mai frumoasa.

      Ștergere
  4. O splendoare! Meriţi toate felicitările! :)

    RăspundețiȘtergere
  5. Multumesc frumos, te mai astept pe blog!

    RăspundețiȘtergere