miercuri, 21 ianuarie 2015

Cozonacii de Craciun



Stiu, a trecut Craciunul cam demultisor si m-am trezit si eu acum, cu reteta de cozonaci.
Chestia e in felul urmator: nu vreau sa dau lectii despre cum se fac cozonacii, reteta e simpla, banala chiar fata de multe altele; vreau mai mult sa va arat ca in sfarsit mi-au iesit si mie cozonacii!

Cativa ani la rand, "din an in Pasti" cum se spune, am tot experimentat cum se fac cozonacii si de fiecare data am gresit cate ceva si trebuia sa cer ajutorul, ca sa-i duc la bun sfarsit. De ce? Fiindca asa cum am spus aici, in materie de "dulce" nu stiu decat sa fac niste chestii foarte simple. Pe langa faptul ca sunt un anti-talent la gatit, nu am nici rabdarea necesara pentru asa ceva.
Acum intelegeti de ce ma mandresc ca mi-au iesit cozonacii ;-)


Sa va spun pe scurt, cum am procedat. Iata reteta, transmisa in familie, din gura-n gura:


RETETA PT. 3 COZONACI




Ingrediente:


1 kg faina
5 oua + 2 galbenusuri pt. uns cozonacii    
1 pachet unt (250 g)
300 g zahar
1/ 2 l lapte
1 pachet drojdie (40 g)
Coaja de la 1 lamaie
2 pliculete zahar vanilat
1 lingurita sare
Pentru umplutura: miez de nuca, stafide, rahat, fructe confiate (portocale, lamai), dupa preferinte. Noi preferam cozonacul cu stafide sau fructe confiate, gol ori cu rahat.

Mod de preparare:
Toate ingredientele se pastreaza la temperatura camerei (la cald). Faina trebuie cernuta in prealabil, iar laptele trebuie sa fie foarte putin caldut.

Drojdia se amesteca cu 1 lingura de faina si se dizolva intr-o lingura de lapte, apoi se lasa la cald cca. 10-15 min. pina dospeste si creste. Rezultatul obtinut se numeste popular "maia".

Se separa ouale astfel: 5 galbenusuri separat, 2 si respectiv 3 albusuri.
Galbenusurile se amesteca cu 1 lingurita de sare.
Laptele se amesteca cu zaharul, pina se topeste.
In vasul cu faina se pun: maiaua, laptele cu zaharul omogenizat, galbenusurile, mirodeniile, apoi cele 3 albuse batute spuma. In cazul in care cozonacii sunt umpluti cu nuca, spuma rezultata de la celelalte 2 albusuri, se intinde peste compozitie, abia apoi se presara miezul de nuca. 
Se amesteca totul, apoi se framanta continuu,  adaugand cate putin unt.
Tavile de ung bine cu unt si se captusesc cu hartie de copt.

Se lasa aluatul astfel framantat sa dospeasca (acoperit si ferit de curenti de aer), pina cand compozitia depaseste marginile vasului in care a fost pus. 
Dupa ce a crescut suficient, aluatul se intinde apoi se presara umplutura deasupra, se ruleaza si se aseaza in tavi.
Se lasa pina cand compozitia creste si umple tava, apoi se unge cu galbenus de ou si se pune la cuptor, cca 1 ora, la 180 0C.

 


Iata "rezultatul" iesit din cuptor:






Au fost gustosi si am fost multumita de ei, ca o novice ce sunt.
Sigur, gasiti retete mult mai bune, de exemplu aici sau aici si de fapt oriunde pe net.
Ori intrebati-va mama, bunica sau matusa si précis va iesi ceva bun :-)